۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۵۷۶۵۲۱
حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای:

دشمن اعتماد مردم به نظام را هدف گرفته است| مشکلات جامعه ناشی از کم کاری و سوء مدیریت است

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه بی اعتماد سازی حربه‌ دشمن برای ایجاد آ‌شوب است، گفت: توزیع ۵۰ تن سکه بدون قید و شرط و آشفتگی بازار ارز نتیجه سوء مدیریت است.
یکصد و بیست و هشتمین نشست خبری غلام حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، امروز در همایش تخصصی سیاسی فرماندهان و مدیران سیاسی نیروهای مسلح و ائمه جمعه استان تهران با موضوع راهبرد سه قوه در مقابله با مفاسد اقتصادی که در سپاه سیدالشهدا(ع) استان تهران برگزار شد، گفت: 40 سال از انقلاب اسلامی گذشت، بسیاری از افراد هم جز جندالله بودند و هستند و هم جزء حزب الله بودند و هستند و هم جز اولیای الهی قرار گرفتند، برخی نیز جام شهادت نوشیدند و تعدادی دیگر جانباز شدند، در این مراحل مختلف کسانی نیز از  قطار انقلاب پیاده شدند و عده‌ای دیگر با قطار انقلاب و اسلام همگام بوده و هستند هر دو در انقلاب بودند اما این کجا و آن کجا.

وی افزود: کسانی بودند که در گذشته همراه با این نظام و انقلاب بودند اما امروز در دامن آمریکا و انگلیس و سایر دشمنان قسم خورده اسلام و نظام و ملت قرار گرفتند، کسانی هم بودند که از زمان نهضت و بعد از انقلاب حتی تا مدتها هیچ ادعایی نداشتند و خود را حزب اللهی و یا غیره نمی‌نامیدند اما با نظام و انقلاب پیوند خوردند و عاقبت بخیر شدند.

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اشاره به جنگ اقتصادی دشمن، ابراز کرد: مکرر از لسان رهبر معظم انقلاب شنیده‌اید که ما امروز با جنگ اقتصادی دشمن روبرو هستیم. ما باید در این برهه زمانی متناسب با جنگ اقتصادی دشمن ابزار برای دفاع و حمله داشته باشیم و هر آنچه که نیاز این جنگ است باید به کار بگیریم. در جنگ اقتصادی نمی‌توانیم همان روش و راهی را که در جنگ نظامی داخلی و خارجی و یا جنگ تبلیغاتی دشمن داشتیم استفاده کنیم.

بی اعتماد سازی و جنگ روانی حربه‌ دشمن برای ایجاد نا آرامی

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید براینکه ما باید درک متقابلی از جنگ اقتصادی دشمن داشته باشیم، اظهار داشت: باید بدانیم دشمن با این جنگ چه هدفی را دنبال می‌کند، هشت سال جنگ نظامی و سالیان سال جنگ داخلی و ترور نتوانستند به جایی برسند، ده‌ها شبکه ماهواره‌ای و رادیویی به راه انداختند اما به مقصود خود نرسیدند، تحریم‌های بی رحمانه انجام دادند اما موفق نشدند، امروز زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند تا بتوانند اعتماد مردم را از کارآمدی نظام و مسؤولان بگیرند و مردم را نسبت به انقلاب و مسؤولانشان بی اعتماد کنند.

این مقام مسؤول ادامه داد: همچنین به دنبال این هستند که اگر توانستند مردم را به اقداماتی وادار کنند که با آن اقدامات بتوانند در صورت نیاز جنگ داخلی راه بیندازند.

وی با بیان اینکه دشمنان درصدد بدبین کردن مردم نسبت به ستون نظام هستند، گفت: شایعات که در این روزها در برخی فضاهای مجازی و برخی منابر دیده می‌شود همه در راستای تخریب این ستون طراحی شده چون می‌دانند تا زمانی که این ستون استوار است آن نتیجه‌ای را که آنان به دنبال آن هستند به آن نخواهند رسید؛ متاسفانه این روزها از برخی نهادها و یا افراد که انسان تصورش را هم نمی‌کرد سخنانی می‌شنود که انتظار نمی‌رود. یکی از مهمترین وظایف ما در این روزها شناخت دقیق برنامه دشمن و انجام کار جهادی فوق العاده در برابر توطئه آنان است.

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: ما باید امروز از همه ظرفیت‌ها و توان داخلی برای مقابله با دشمن استفاده کنیم از این رو ابتدا باید همه ظرفیت‌ها و توانایی داخلی و ظرفیت اقتصادی کشور را شناسایی کنیم و حداکثر استفاده را از این مهم ببریم.

مبارزه با فساد سلاحی در برابر توطئه دشمن

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه پیروزی ما در این جنگ اقتصادی در گرو اقدام جهادی، شناسایی ظرفیت‌ها، تقویت ایمان، نترسیدن و اعتماد نکردن به لبخند دشمن است، گفت: در این جنگ اقتصادی مبارزه با فساد بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بنده صبح در یکی از فراکسیون‌های مجلس بودم صحبت‌هایی آنجا داشتم که قبل از آمدن به این جلسه مطالعه می‌کردم مشاهده کردم بخش‌هایی از سخنان من تحریف شده که در این جلسه مجدد به آن اشاره می‌کنم. ما یک فساد واضح و غیر قابل تاویل و تفسیر داریم که همه آن را می‌دانیم که اگر کسی دزدی و یا اختلاس کند و یا به بیت المال دست درازی کند و یا سرقت و یا قتلی انجام دهد بحثی در آن نیست و قانون مشخص کرده که باید محاکمه شود.

آیا سوء مدیریت در قانون اساسی جرم است؟

وی افزود: اما یک نوع اقداماتی داریم که ممکن است که در این تعریفی که از فساد در ذهن بسیاری از ما هست و آن چه که در قانون تعریف شده نگنجد اما چه بسا خسران و زیانش از این فساد دزدی هم بالاتر باشد. همه ما می‌دانیم که تحریم‌های ظالمانه از همان ابتدای انقلاب تا به امروز بوده و همه اینها در مشکلات اقتصادی کشور بی تاثیر نبوده ولی قبول داریم که همه مشکلات به خاطر تحریمها نیست بخشی از مشکلات به سوء مدیریت، کم کاری، کم انگیزگی و اعتماد به دشمن بدون توجه به توانهای داخلی باز می گردد، آیا اینها هم در مقوله فسادی که امروز درباره آن بحث می‌کنیم که باید با آن مبارزه شود قرار می‌گیرد یا خیر؟

حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: آیا کسانی که سوء مدیریت دارند، فرصت سوزی می‌کنند، از ظرفیت داخلی استفاده نمی‌کنند جزء مفسدان اقتصادی قرار می‌گیرند یا نه؟ گاهی  زیان و خسارت سوء مدیریت برای مردم و کشور بالاتر از دزدی و اختلاس است گاهی همین سوء مدیریت‌ها دشمن را امیدوار می‌کند؛ بنابراین اگر این سوء مدیریت و کم کاری فساد تلقی شود حال باید با چه نحوی با این چنین افرادی مقابله شود آیا با همان روش‌های دیگر باید انجام شود.

 سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه امروز اکثر مردم از قوه قضاییه توقع دارند که با فساد اقتصادی مبارزه کند، ابراز کرد: این توقع بسیار درست و به جا است اما با همه مواردی که عرض شد باید قوه قضاییه برخورد کند، آیا با سوء مدیریت و آن فرد کم انگیزه قوه قضاییه باید برخورد کند، با آن فردی که به توان و ظرفیت مردم اعتماد نمی‌کند و فرصت سوزی می‌کند  قوه قضاییه باید برخورد کند حال این سوال مطرح است که با این ابزارهایی که امروز در دست داریم مانند آیین دادرسی و قانون مجازات اسلامی باید برخورد شود یا یک ساز و کار مستقلی می‌خواهد.

وی افزود: در سال 96 بعضی چیزها برای ما روشن‌تر از سال 95 شد کاملا مشهود بود که برجام به جایی نمی‌رسد دولت جدید آمریکا هم علنی موضع گرفت و حرفهایی را زد که معلوم بود نمی‌خواهد به اندازه پیشینیان خود به امضای خود متعهد باشد، واضح و روشن شد که برای تحت فشار قرار دادن مردم ایران می‌خواهند از اهرم معیشت استفاده کنند، متاسفانه حتی به منافقان خارج از کشور سیگنال دادند که اگر می‌خواهید به انقلاب ضربه بزنید باید مردم را از نظر اقتصادی و معیشتی در فشار و سختی قرار دهید.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به سیستم بانکی، گفت: متأسفانه سیستم بانکی ما براساس آن تحریم‌های ظالمانه تحت فشار قرار گرفت و معلوم شد که ما نمی‌توانیم به طور کامل از سیستم بانکی خود استفاده کنیم و هدفشان از این اقدام فشار آوردن بیشتر به سیستم بانکی ایران بود تا ما نتوانیم به پول صادرات خودمان دست یابیم، حال در این شرایط که این مشکلات و دشمنی‌ها قابل پیش بینی بود باید چه اقدامی انجام می‌شد.

وی افزود: مهمترین کاری که باید انجام می‌شد این بود که از ارز کشور صیانت شود تا در روز سخت دستمان خالی نماند. با همه این اوصاف ما شاهد برداشته شدن سختی ثبت سفارشات بودیم و هر کسی که برای ثبت سفارش اقدام کرد به انجام رسید، کسانی بودند که حتی شرکت نداشتند اما با این اقدام آمدند متقاضی ثبت سفارش شدند و کالاهای گوناگونی مانند اقلام لوکس وارد کردند حتی برخی از کالاها که اگر هم در کشور نباشد خللی به نیاز کشور وارد نمی‌کند ثبت سفارش شدند از این رو بخش قابل توجهی از ارز به واردات کالاهای غیر اساسی اختصاص یافت. با این شرایط که ما باید ارز خودمان را مدیریت کنیم و با وسواس استفاده کنیم با این اقدام از بین رفت.

توزیع 50 تن سکه بدون قید و شرط نتیجه سوء مدیریت

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: متاسفانه با این وجود کار دیگری انجام شد و 50 تن سکه را به فروش رساندند و در توزیع این سکه‌ها هیچ قید و شرطی ذکر نشد و هر کسی به هر تعداد که سکه ‎خواست خریداری کرد، نتیجه این شد که یک فرد ۳۵ هزار سکه و دیگری ۲۰ هزار عدد دریافت کرد و از این طریق ده‌ها میلیارد تومان ثروت بادآورده به دست آورد. ممکن است بگویند برای کاهش نقدینگی این کار انجام شد ایرادی ندارد اما باید راهکار مناسبی برای این اقدام اندیشیده می‌شد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به بازار ارز گفت: ما بیش از ۶۰۰ صرافی مجاز داریم و بانک مرکزی آمد و از بین آنها ۱۶ صرافی و ۱۶ بانک را انتخاب کرد درحالی که ما ۲۸ بانک داریم برای چه ۱۶ تا انتخاب شد، بعد آن هم گفتند که این کافی نیست و می‌خواهیم یک شبکه غیر رسمی در بازار ایجاد کنیم و آن هم انجام شد، در مدت کوتاهی بخش قابل توجهی از دلار که به زحمت وارد شده بود به صورت نامناسب در کشور توزیع شد. حال اگر این سیاست و مدیریت بر فرض اگر غلط باشد آیا قوه قضاییه باید برخورد کند با کدام قانون و ساز و کار می‌تواند برخورد کند آیا آن ساز و کاری که در قانون وجود دارد شامل سوء مدیریت هم می‌شود.

وی افزود: شیوه کار و عدم نظارت صحیح سبب شد ۶ هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو لوکس در این شرایط بحرانی که به شدت نیاز به حفظ ارز است با ارز دولتی وارد کشور شود آن موقع داریم قوه قضاییه با همه این‌ها برخورد کند./813/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات